Ediția a 13-a va avea loc în perioada 12-15 iunie 2025


HermannstadtFest 2024

MĂDĂLINA MANOLE

  

Foto Cosmin Bararu

 Biografia oficiala a artistei

     1982 - 1986

Cântăreața și compozitoarea Magdalena Anca Manole, alias Mădălina Manole, s-a născut în 14 iulie 1967 la Vălenii de Munte, județul Prahova și a debutat în muzică la vârsta de cincisprezece ani cu propriile compoziții de muzică folk. Primele lecții de chitară acustică le-a primit în Ploiești chiar din partea interpretei de muzică folk Ana Tetelea, acesta devenind instrumentul muzical de care Mădălina a fost atașată mereu de-a lungul carierei. Printr-un gest altruist și sugestiv profesoara îi dăruiește chitara personală la finalul cursurilor, astfel Mădălina reușind cu ajutorul acestui prim instrument pe care l-a deținut să compună melodii folk pe versuri de Octavian Goga („Toamnă nouă” - prima melodie), Mihai Eminescu, Radu Stanca și Adrian Păunescu.

Primele apariții pe scenă au avut Ioc în cadrul Cenaclului „Tineretului Prahovean” condus de Adrian Moroianu. Aici Mădălina își întâlnește concitadina Ștefania Ghiță cu care ulterior devine bună prietenă și astfel se naște duetul de muzică folk „Alfa și Beta". Fetele lucrează asiduu pe voci, pentru chitară și flaut, compun împreună și evoluează pe scenă, de multe ori chiar în cadrul spectacolelor Cenaclului „Flacăra” condus de poetul Adrian Păunescu. Acesta este în primul rând plăcut surprins de muzica grupului pusă pe versurile poeziei „Iertările” (1984). Activitatea cea mai importantă a grupului folk „Alfa și Beta” are însă loc în cadrul Serbărilor „Scânteii Tineretului”, Mădălina devenind membră definitivă a acestui cenaclu și „copilul favorit” al celui care îl conducea, poetul și ziaristul Lucian Avramescu. Perioada anilor de liceu dar și a zecilor de turnee cu Serbările reprezintă pentru Mădălina cea mai frumoasă perioadă a adolescenței și o adevărată „școală a vieții", o școală în care crește și se maturizează artistic alături de nume importante ale muzicii, ale artei în general: Victor Socaciu, Gheorghe Gheorghiu, Ioan Gyuri Pascu, Mircea Rusu, formațiile Roșu și Negru, Iris, Compact, Metrock, poeți, actori, interpreți de folclor și de muzică clasică. Peste doar câțiva ani acești artiști o vor reîntâlni pe Mădălina, puștoaica timidă și nedespărțită de chitara ei, dar pe alte scene și având un alt statut.

·         1986 - 1988

O altă perioadă importantă din viața Mădălinei a fost aceea a anilor de studiu: după absolvirea Liceului de Chimie și a bacalaureatului în orașul copilăriei și al adolescenței, a urmat cursurile Școlii Populare de Artă din București și cei patru ani în care și-a obținut licența în una dintre „cele mai frumoase meserii din lume", aceea de controlor auxiliar de trafic aerian la Aeroportul Otopeni. Au fost ani de muncă intensă cu profesorii de canto preferați ai Mădălinei – solista Mihaela Runceanu și compozitorul Ionel Tudor, dar și pentru obținerea licenței la Aeroportul Otopeni „în mijlocul unui colectiv de profesioniști și înconjurată de radarele imense care ajută la dirijarea avioanelor" (1988).

În paralel cu locul de muncă ce îi aducea foarte multe satisfacții profesionale apar și colaborările cu compozitorii de muzică ușoară, prima melodie fiindu-i oferită de Dan Ștefănică, cel care tocmai semna coloana sonoră a filmului „Nelu", regizat de tânărul Dorin Doroftei și care o avea pe Tora Vasilescu în rolul principal. Mădălina imprimă melodia „Pentru noi doi nu poate fi alt cer” și filmează chiar pentru peliculă, apărând în rolul unei artiste ce dedică personajelor din film această piesă.

·         1988 - 1998

Costin Diaconescu, redactor al postului național de radio și bun prieten al Mădălinei încă din perioada muzicii folk, este cel care insistă pentru o întâlnire a artistei cu compozitorul Șerban Georgescu, intuind o viitoare colaborare benefică din punct de vedere profesional pentru cei doi. Astfel, la puțin timp după decizia de a lucra împreună are loc și debutul „oficial” al Mădălinei în muzica pop, prin participarea la Festivalul „Mamaia 1988” cu melodia „Un om sentimental” pe versurile Roxanei Popescu, câștigând chiar una dintre cele trei mențiuni oferite atunci. Ia naștere astfel o adevărată „rețetă” a succesului muzical, melodiile cuplului Manole – Georgescu devenind hituri la scurt timp după lansare și obținând premii la cele mai importante concursuri de gen:

·         „Șlagăr Top Rock” - top muzical lunar al postului național de radio, realizator Titus Andrei („O floare pentru mai târziu" - 1989, „Nu mai sta supărat" – 1990),

·         Festivalul Național „Mamaia” („Vino, dragostea mea" - 1990, „Jucătorul de iubiri” - 1992, „Vreau să te uit” - 1993, „Nu ești chiar un înger” – 1995),

·         „O melodie dintr-o sută” - top muzical lunar al postului național de televiziune („Fată dragă" - 1991, „Te-am văzut, mi-ai plăcut” - 1992),

·         „Trei din zece pentru un show” - top muzical lunar al postului național de televiziune („Când dansez cu tine” - 1993).

Firesc, apare prima propunere de editare a unui album discografic. Acest album de debut s-a intitulat chiar „Fată dragă", după titlul melodiei ce avea să devină în scurt timp de la lansare (1990) un adevărat „imn” național, fiind fredonată de românii de toate vârstele. Propunerea „Electrecord”, unicul producător și distribuitor muzical existent la acea vreme în România, se materializează în albumul cel mai bine vândut al anului 1991, motiv pentru care Mădălina primește primul „Disc de Aur” din carieră.

Artista începe să dea curs și numeroaselor invitații primite din partea impresarilor români, participând în tot mai multe turnee prin țară alături de nume importante ale muzicii românești: Angela Similea, Mihai Constantinescu, Corina Chiriac, Mirabela Dauer, Gabriel Cotabiță, Gabriel Dorobanțu.

În 1991 Mădălina pleacă pentru prima dată dincolo de granițele României pentru a susține concerte în cadrul comunităților românești din SUA, alături de nume mari ale scenei precum Tamara Buciuceanu-Botez, Radu Gheorghe și Vasile Șeicaru.

Numeroasele apariții la radio și televiziune, sălile arhipline din turneele efectuate în toată țara, melodiile care ocupă frecvent primele locuri în topurile muzicale, succesele de vânzări discografice, premiile anuale primite din partea presei și a criticii de specialitate, ajung să facă din Mădălina Manole o adevărată „campioană a popularității” sau o „fată dragă a muzicii românești", după cum inspirat au numit-o admiratorii și jurnaliștii.

În 1991 se înființează Fan Clubul Național „Mădălina Manole" care a însemnat a doua organizație de gen dedicată unui artist din România, aceasta ajungând după doar doi ani de existență la cinci mii de membri, în cele cincisprezece filiale ce funcționau în marile orașe ale țării.

De-a lungul carierei Mădălina a fost extrem de exigentă cu viața ei artistică nefăcând vreodată rabat la efortul depus sau la calitatea unui nou produs muzical lansat pe piață, respectându-și astfel mereu statutul câștigat cu multă muncă și perseverență. Urmând aceste corecte principii artistice lista albumelor semnate Mădălina Manole a fost una prolifică și care i-a adus numai satisfacții profesionale:

1991: „Fată dragă” - Electrecord (LP, MC),

1993: „Ei, și ce?” - Electrecord (LP, MC),

1995: „The Best of Mădălina Manole” - Electrecord (CD),

1996: „Trăiesc pentru tine” - Roton Music (CD, MC),

1997: „Lină, lină Mădălină” - PolyGram Music, Zone Records (CD, MC).

Pentru vânzările record pe care le înregistrează primele trei albume ale Mădălinei între anii 1992 și 1996 primește nu mai puțin de trei „Discuri de Aur” din partea Casei de Discuri „Electrecord”, unicul producător și distribuitor muzical existent la acea oră în România și singurul barometru al pieței muzicale din acel moment.

Un album special al carierei Mădălinei este cel de folclor autentic românesc, intitulat ”Lină, lină Mădălină”. Lansarea acestuia reprezintă și o premieră notabilă în viața firavei industrii muzicale de la noi datorită faptului că Mădălina Manole devine primul nume al muzicii pop care intră în catalogul unui mare producător muzical internațional: PolyGram Group, prin Zone Records România. Partituri aparținând unui repertoriu celebru al muzicii populare românești, interpretate de Maria Tănase, Maria Lătărețu, Ileana Sărăroiu, Lucreția Ciobanu și Mioara Velicu, sunt înregistrate cu mult drag de Mădălina într-o viziune personală și cu personalitatea timbrului ei vocal, alături de o orchestră tradițională condusă de regretatul rapsod Dorel Manea din Argeș. Îmbrăcată în frumosul costum popular românesc Mădălina a reușit să surprindă din nou și să-și emoționeze publicul: „îmi face plăcere atunci când în recitalurile mele sunt rugată să cânt și o melodie din folclorul românesc, pentru că o fac cu mare bucurie și pentru că văd numai zâmbete pe chipurile din fața mea”.

Cu fiecare album lansat artista a încercat să țină pasul cu tendințele, cu gusturile muzicale din România și se pare că a reușit. Mădălina se menține o lungă perioadă de timp în prima linie a preferințelor publicului, melodiile ei regăsindu-se în majoritatea topurilor muzicale, fiind fredonate de admiratorii muzicii românești de toate vârstele. Un astfel de clasament al popularității în muzica pop românească este realizat în anul 1993 de către Radio Contact, una dintre primele stații de radio FM cu mare audiență în România. După acordarea titlului „Cea mai bună artistă pop a anului” Mădălina vizitează Bruxelles-ul la invitația domnului Pierre Houtmans, directorul general al Radio Contact Europa. Aici se întâlnește cu primarul orașului Bruxelles, vizitează câteva studiouri de înregistrări muzicale, filmează numeroase cadre pentru viitorul videoclip al piesei „Să nu mă minți” și acordă interviuri unor reviste de specialitate - „7 Extra” numind-o „această Patricia Kaas a României”.

Primele contacte pe care Mădălina le are cu muzica internațională au loc în 1995 și 1996 când artista este invitată să cânte în deschiderea concertelor susținute in Romania de britanica Whigfield (hitul „Saturday Night") și de celebra formație Los Del Rio (hitul „Macarena"). În același context, anul 1997 îi aduce artistei privilegiul de a prezenta împreună cu Octavian Ursulescu o ediție aniversară a Festivalului Internațional „Cerbul de Aur”, prilej cu care Mădălinei îi sunt împărtășite multe dintre experiențele de scenă și de viață ale unor nume sonore din muzica internaționala. Zilele de neuitat petrecute în compania atâtor nume importante au fost încununate și de succesul unui recital propriu susținut de Mădălina pe celebra scenă a Teatrului Dramatic „Sică Alexandrescu” din Brașov.

Admirată și îndrăgită de românii de toate vârstele, idol pentru mulți dintre copiii anilor 1990, Mădălina Manole este aleasă de concernul internațional Procter & Gamble să reprezinte pentru doi ani imaginea noului produs cosmetic „Head & Shoulders” în România. „Fata dragă a muzicii românești" devine „fata cu părul de foc", aluzie la culoarea părului Mădălinei în lumina reflectoarelor.

Pe lângă prezențele constante în majoritatea emisiunilor de radio și de televiziune numele Mădălinei a ținut mereu și capul de afiș al numeroaselor turnee organizate de cei mai importanți impresari ai momentului, alături de artiști consacrați ai divertismentului românesc: „ani întregi am fost plecată prin țară cel puțin douăzeci de zile pe lună. Tot timpul făceam și desfăceam valizele și îmi era foarte dor de patul de acasă. Dar sălile arhipline și zecile de buchete de flori pe care Ie primeam, bucuria de pe chipurile oamenilor atunci când mă vedeau chiar pe străzile orașului lor, jucăriile de pluș primite aproape la fiecare spectacol, autografele oferite, sutele de scrisori primite de Ia fani, melodiile cântate de ei vers cu vers, toate astea m-au făcut mereu să uit de lucrurile mai puțin plăcute din viața mea de artist: dorul de cei dragi de acasă, frigul din unele săli de spectacol sau din hoteluri, mâncarea proastă din unele restaurante, invidia și răutatea unor colegi incapabili să accepte succesul celuilalt, articolele din presa „de scandal” cu subiecte inventate, exagerate sau veninoase, dietele specifice unui artist „condamnat” să se mențină în formă indiferent de trecerea firească a timpului sau a problemelor de sănătate și încă multe alte lucruri care rămân numai în sufletul meu”, declara Mădălina. De-a lungul timpului Mădălina a fost prezentă foarte des și în comunitățile românești din Germania, Austria, Belgia, Franța, Canada și SUA, diaspora apreciindu-i enorm recitalurile și cumpărându-i albumele în dorința de a fi mereu la curent cu repertoriul ei. Într-un astfel de spectacol susținut la Paris chiar în Ambasada României artista a avut bucuria să fie aplaudată și apreciată de celebrul muzician de origine română Vladimir Cosma.

·         1998 – 2002

Așteptate ca întotdeauna cu nerăbdare și cu mult interes de către admiratori, în această perioadă Mădălina și Șerban lansează alte două albume muzicale care sunt la fel de bine primite pe piața de specialitate:

1998: „Cântă cu mine” - PolyGram Music, Zone Records (CD, MC),

2000: „Dulce de tot” - BMG, Nova Music (CD, MC).

În cadrul campaniilor de promovare ale albumelor Mădălinei multe dintre hiturile muzicale au avut parte și de inspirate videoclipuri, difuzate de majoritatea posturilor de televiziune dar mai ales de către cele de specialitate: Atomic TV, MCM România. „Când dansez cu tine” - 1994, „Nici nu mai cred că te-am iubit” - 1996, „Și vei pleca” - 1998, „Tu n-ai avut curaj” - 2000, „Când sunt cu tine” - 2001, „A fost iubire” - 2003, au avut la pupitrul producției lor profesioniști precum Luminița Dumitrescu, Aurel Aldea sau Cosmin Marian. „Am lucrat cu mare plăcere Ia aceste videoclipuri pentru că echipele cu care am colaborat au fost alcătuite din profesioniști și cel mai important, prieteni dragi sufletului meu", spunea Mădălina.

Deși peisajul muzical românesc s-a îmbogățit de-a lungul timpului cu nume noi ale artiștilor aparținând tuturor genurilor muzicale, Mădălina Manole reușește să rămână în sufletele dar și în opțiunile „consumatorilor” de muzică românească. Reconfirmări ale popularității de care se bucura și la cincisprezece ani de la debutul muzical au venit și în 2001, prin câștigarea a două secțiuni din cadrul galei anuale a Premiilor Muzicale „Radio România”: „Cea mai bună voce feminină” și „Cel mai bun album pop” ale anului 2000 („Dulce de tot” – BMG, Nova Music), dar și prin nominalizarea primită la prima ediție a Premiilor „Industriei Muzicale Românești” în cadrul secțiunii „Cea mai bună voce feminină”.

Împărțindu-și mereu timpul între viața de familie și munca în studiourile de înregistrări, aici implicându-se cu pasiune chiar și la aranjamentele orchestrale ale pieselor sau la mixajele finale ale acestora, artista a avut șansa să aibă alături numai muzicieni importanți ai momentului: Adrian Ordean, Eugen Mihăescu, Dragoș Docan, Cătălin Tuță Popescu, Ionel Tudor, Emanuel Gheorghe-„Fisa", Petru Mircea. „Sunt spaima inginerilor de sunet! Pentru că îmi place să particip Ia toate etapele de realizare a unei melodii. Am petrecut sute de ore în studiouri pentru că doream să fiu mulțumită de rezultatul final. Până ajung să imprim partea vocală a unui cântec sunt deja obosită de atâta concentrare pe care o cere munca de studio. Da, risipesc multă energie, dar am învățat de la viață că este una dintre condițiile indispensabile pentru a realiza exact ce mi-am propus sau cel puțin am încercat. Întotdeauna este loc de mai bine, sunt conștientă de asta, dar faptul că lucrez cu unii dintre cei mai talentați muzicieni de la noi, dar și prieteni ai mei, îmi este suficient. Chiar țin să le mulțumesc că mă suportă! Încercăm să facem „din țânțar armăsar" cum se spune pe la noi, adică ne dorim ca melodiile imprimate într-un studio în care s-au investit doar câteva mii de dolari să poată rivaliza, ca acuratețe a sunetului si nu numai, cu cele înregistrate în studiouri de milioane de dolari, de peste hotare", declara oftând Mădălina.

Un alt atu al Mădălinei recunoscut de-a lungul timpului nu doar de public sau de lumea muzicala ci și de cea a modei românești a fost frumusețea ei fizică. Fiind o persoană extrem de discretă, considera că pentru acest dar primit de la viață nu are absolut nici un merit și că doar prin ceea ce reușești să realizezi tu ca individ trebuie să te faci remarcat sau meriți sa fii lăudat. Pentru ținutele „de scenă” sau pentru cele purtate cu ocazia evenimentelor mondene la care era invitată Mădălina a avut designeri favoriți, care îi erau în același timp și buni prieteni: Cătălin Botezatu, Ingrid Vlasov, Irina Schrotter, Eli Lăslean. Astfel, fiind în centrul atenției publicului și din acest punct de vedere, reușind să își conserve foarte bine aceste calități fizice de-a lungul carierei, la treizeci și patru de ani Mădălina Manole este curtată de celebrele reviste FHM si Playboy pentru a semna pictorialele acestora. În octombrie 2001 ține să își surprindă din nou admiratorii prin realizarea unei senzuale ședințe foto găzduite de paginile revistei FHM.

Când nimeni si nimic nu anunța un astfel de eveniment, din păcate anul 2002 aduce pentru Mădălina un episod nefericit în plan personal prin divorțul de compozitorul Șerban Georgescu, după o notorie și extrem de prolifică colaborare profesională care a durat cincisprezece ani.

·         2003 – 2010

2003: „A fost, va fi iubire” - CD Press, Asociația Culturală MM (CD, MC),                    2006: „Colinde” – Fundația „Silviu Prigoană” (CD),                                                        2010: „O 9 Mădălina Manole” – MediaPro Music (CD).

In anul 2003 artista revine pe piața muzicală cu al optulea album din cariera. „A fost, va fi iubire” reprezintă și deschiderea unui capitol nou pe plan muzical pentru Mădălina deoarece toate cele unsprezece melodii sunt compuse chiar de ea, pe versurile Roxanei Popescu. Albumul a fost produs de compania CD Press, prin amabilitatea unuia dintre cei mai vechi și mai buni prieteni ai artistei – Costin Diaconescu, în colaborare cu Asociația Culturală „Mădălina Manole”, o organizație non-profit înființată din 1997 care avea ca scop principal ocrotirea și promovarea imaginii artistei și a tuturor producțiilor realizate de aceasta de-a lungul timpului. Pe lângă promovarea asiduă a melodiilor noului album, perioada 2003 – 2005 s-a remarcat în cariera artistei prin prezența în foarte multe turnee organizate pentru comunitățile românești din SUA, Austria, Germania și Belgia.

La sfârșitul anului 2006 Fundația „Silviu Prigoană” a produs un album de colinde românești și internaționale interpretate de Mădălina, câteva zeci de mii de exemplare fiind dăruite publicului de către fundație cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Pe plan personal anul 2009 îi aduce Mădălinei fericita împlinire a unei importante dorințe mai vechi și anume aceea de a deveni mamă. După divorțul de Șerban Georgescu și tristețea provocată de decesul neașteptat al acestuia în anul 2007, urmată de o perioadă de liniște și reflecție din punct de vedere sentimental, Mădălina redescoperă viața de cuplu alături de Petru Mircea, inginer de sunet în studioul muzical al vechiului și bunului ei prieten și coleg de scenă Gheorghe Gheorghiu. Colaborarea profesională cu Petru începuse cu șase ani în urmă, odată cu munca de studio pentru albumul „A fost, va fi iubire”. Pentru că de-a lungul timpului relația lor artistică s-a îmbinat extrem de firesc și de armonios cu cea personală, pe lângă construcția unui nou cămin departe de agitația capitalei, în data de 8 iunie 2009 sub îndrumarea unei echipe medicale conduse de profesorul-doctor Bogdan Marinescu din cadrul Maternității Giulești București vine pe lume Petru Mircea Jr., rodul iubirii lor având 2.6 kg si 56 cm. Hotărând imediat să-și unească destinele în fața divinității, avându-i aproape doar pe cei din familii și câțiva prieteni apropiați, au ales aceeași zi a lunii octombrie 2009 pentru desfășurarea cununiei religioase și a creștinării fiului lor. „Au fost trei zile de poveste pentru că am ales ca aceste evenimente speciale din viața noastră să aibă loc într-un loc special: schitul unei mănăstiri cunoscute din zona Sucevei. Ne-am dorit să fie o zonă frumoasă, cu energii pozitive și cât mai departe de zgomotul și agitația lumii de astăzi”, spunea fericită Mădălina.

După doi ani de muncă asiduă în studio alături de soțul ei, luna februarie a anului 2010 aduce lansarea celui de al nouălea album muzical al carierei. „O 9 Mădălina Manole” este produs de MediaPro Music, unul dintre cei mai importanți jucători ai pieței muzicale autohtone din acel moment. Albumul conține douăsprezece piese, dintre care trei cu text în limba engleză și este „dedicat tuturor îndrăgostiților, celor care nu încetează nici un moment să creadă în cel mai frumos sentiment care face lumea mai bună și mai frumoasă”. „Marea dragoste”, primul single promovat încăpând cu luna martie, alături de melodii precum „Viața e frumoasă lângă tine”, „Cineva chiar te iubește”, „Loving My Baby”, „Sunt îndrăgostită” sau „Suflet gol” captează rapid interesul publicului dar și al specialiștilor din domeniu, cei din urmă considerând că „Mădălina a reușit să se reinventeze cu acest album și să demonstreze o totală maturitate artistică, pe care nu a mai cunscut-o până acum”.

Din nefericire, soarta Mădălinei a luat o turnură tragică la puțin timp după lansarea albumului cu numărul nouă. În lipsa unor concluzii oficiale din punct de vedere medical privind subita ei dispariție, cei din familie și prietenii apropiați care i-au fost alături în ultima perioadă a vieții au concluzionat că Mădălina a fost victima sindromului post-partum, o depresie insinuată lent și perfid în psihicul ei după nașterea copilului, o posibilă cauză a declanșării fiind destabilizarea hormonală de care pot suferi mamele care urmează tratamentele specifice premergătoare unei sarcini in-vitro.

Amintirea unei ființe frumoase, elegante și rafinate, a unui caracter distins, curat, moral și demn, a unei artiste talentate, perseverente și profesioniste va fi păstrată cu drag și respect de toți cei care au avut privilegiul de a-i fi în preajmă dar și de publicul pe care l-a îndrăgit și căruia i-a dăruit o carieră atât de prolifică

Bucuresti, 14 iulie 2020.

Textele și fotografiile apărute în această lucrare se află în proprietatea Asociației Culturale „Mădălina Manole”, acestea fiind protejate de legea drepturilor de autor și a celor conexe drepturilor de autor, precum și de certificatul OSIM nr. 97841/30.092008. Orice preluare integrală sau parțială a conținutului acestei lucrări se poate face doar cu citarea sursei, astfel: pentru publicațiile tipărite - Asociația Culturală „Mădălina Manole”, iar pentru publicațiile online - www.madalinamanole.ro .